Vilket race! Vilken upplevelse! Vilken utmaning! Vilket minne!

Fortfarande ett leende på läpparna, glad jag genomförde loppet, tacksam för möjligheten Ann-Marie och Robert Rundqvist gav mig!

Torsdag kväll (17 juli) hölls race briefing på Gottskärs Hotell. Snart därefter förflyttades vi med hjälp av ribbåt till ön Nidingen, ca 9km ut i havet från fastlandet. Här spenderades natten tillsammans med havets måsar. Förväntansfulla och säkert något nervösa klev vi upp på dagen D för härlig frukost ute på ön och laddade inför den första etappen av tre.

Starten gick ute på ett rev, vid en fyr. En helt otrolig plats, bara måste besökas, ÅK till Nidingen och övernatta! Ni kommer inte bli besvikna.

Vattnet alldeles grön-blått och sikt på över 15m. Starten gick från revet, vi hade alla varsin kajak som ”följebåt”. 9km simning avverkades in till land, förhållandena var mkt bra även om öppet hav alltid bjuder på mer ”stök” än en sjö :).

Jag kom upp ur vattnet på 2:26, en tid jag tycker känns helt ok.

Snabb växling i T1 för upp på tempocykeln och 175 km tempo med 1700 höjdmeter till Taberg, söder om Jönköping. Planen var att gå på ganska hårt för att ”testa” kroppen genom att ”simulera” en IM- cykling här, för att sedan under etapp 2 gå lite lugnare. Jag fick bra svar. För det första kunde jag cykla tempo med någorlunda Watt-tryck på första gången på drygt 2 år… Dock fick jag ont i min skada… men höll mig precis under smärttröskel och då gick det bra. I mål på 4h 55min (ca 36 i snitt) helt ok tid med tanke på mängden höjdmeter, samt att sista kilometern gick på 8 minuter… pga kraftig backe samt problem att få i de låga växlarna…

Det summerades som en helt magisk första etapp!! Med simning från en ö mitt ute på öppet hav, simning i klart vatten, för sedan makalöst vacker cykling genom Halland och Småland. Fick även de svar jag sökte, rehab och rörlighet går åt rätt håll!

ETAPP 2 (ca 350 km cykling, 1500 höjdmeter, JKPG – Trosa)

Uppstigning 04:20. Start 06:00. Åter igen bjöds vi på en tokigt vacker morgon. Nu var planen att ta det lugnt, ngt stela ben också pga gårdagen… samt förbereda inför löpningen under tredje etappen. Dock var det helt vindstilla, bra förhållanden och kroppen kändes bra… så kunde inte låta bli att trycka på.. resulterade i att jag passerad första 6 milen på ca 1h 31 min… känslan bra och skadan märkligt nog nästan bättre… Här började dock mina problem denna dag… Växlarna började krångla.. tappade fler och fler, fram till mil 11 hade jag endast 4-8.. I depån vid Väderstad spännde vi upp växelvajer.. tog dock bara ca 1 mil innan jag snabbt vara nere på endast 2 växlar… vid mil 16 cyklade jag med endast 1 växel… Vi lyckades förvana (via tele) nästa depå på Haga cykel (21 mil, Norrköping) När vi kom dit tog vi in cykeln, de började försöka åtgärda problemet… Efter ca 15 min konstaterar de att höljet är paj, måste byta allt och tid för detta..? ca 3h.. I frustration rycker jag ner cykeln från stället, springer ut.. riktigt frustrerad över ett stopp i över 15 min som resulterade i …. :) Så med 1 växel började jag trampa vidare de sista 14 milen. Det blev en moraliskt stärkande resa.. där jag försökte hålla så hög fart växeln tillät på plan mark, krypa ihop i nedförslöpor och sedan stå upp och ”bryta” mig uppför alla branta backar… Tog mig i mål i Trosa på ca 10h 5 min, (9h 42 min effektiv rulltid = 36, 1km/h). Dock med rejält möra ben (mörare än tänkt), backarna utanför Kolmården tog musten ur dem när jag inte kunde växla..

Summerar etappen som en riktigt kämpig etapp med mycket karaktärsbyggande arbete… :) Men glad jag tog mig fram och ändå helt ok tid.

ETAPP 3

Vaknade åter igen 04:20. Denna gång rejält möra/stela ben samt mycket skavsår här och där.. :) Lite orolig hur den något oplanerat hårda etappen ”skadat” mina ben… 95 km kuperad löpning framför oss… Starten gick 06:00. Satte iväg i lugn fart, runt 04:30 – 04:40, ihop om att benen skulle släppa/mjukna. Målet var uppsatt: 9h 30 min. Första delen av löpningen (25km) hade jag hjälp av min far som cyklade MTB för langning. Gick bra i 8km… Innan jag hade för bråttom/vill för fort fram/fokuserade på min sluttid/ville pressa kroppen till max, vilket resulterade i felorientering utan dess mildaste grad.. Hamnade fel och provade ALLA stigar runt mig, gick tillbaka… gapa och skrek…. :) kände hur hela etappens tidmål/ hela helgens totaltid rann mig ur händerna.. Tillslut släppte jag   kartans vägledning och navigerade utifrån kartans/verklighetens vegetation samt vädersträck.  Över höjdkurvorna, norr ut, sjön till höger, springandes på stig och berg med min Supports MTB i högsta hugg nådde vi tillslut ut till banan vid markeringen 11.9 km, min klocka hade då loggat 22km…

Full av frustration och ilska sprang jag på, allt för fort… nådde simningen vid banans markering 25km (min klocka 35km) på ca 2h 32min… Hopp i vattnet 3000m simning i en mycket ström Himmerfjärd (inloppet till Södertälje). Tyvärr drev vi av (jag och min kajak-support) så fick simma rakt upp till en boj, innan vi kunde fortsätta över. Upp ur vattnet på ca 53 min. Inte den tid jag hoppats på men ok med tanke på strömmar etc.

Nu var det ”bara” 70 km löpning kvar.. Första 10 km på asfalt, gick bra, därefter väntade 21 km i extremt kuperade terrängförhållanden längs Sörmlandsleden. Tog mig ett snabbt dopp i en sjö innan jag entrade leden, viktigt att hålla nere kroppstempraturen. (Sverige bjöd ju denna helg på riktigt het sommarvärme). Trummade på bra inne i skogen och njöt av otroligt vacker bana! Ute vid 61 km, tyvärr några fler fel-navigeringar då kartan inte alltid stämde med verkligheten… nu hade jag logga ca 74 km (istället för 61). Framme vid sista depån (65,5km enl. banan) fyllde på, och fick här åter igen följe av min MTB support, käre far! :) Han gav mig sällskap och hans närvaro/sällskap gjorde nog att jag lyckades motivera mig att hålla uppe farten lite… i mitt annars demolariserade tillstånd… :)

Kom in på Södermalm, mycket folk, nu var det nära, några som stod och hejjade och tydligen följt mig under dagen via våra GPS:er, gav massa extra energi, kul! :)

Tillslut nådde jag mål i Rolambshovparken, efter 11, 2 mils löpning och 3000m simning. Tid: 11h 5min ink. växlingar till och från simning, felnavigering.. och allmänt massa stopp för titt på karta… :)

Blev en lång dag…. lite längre än väntat…. men får se det som en lärdom och kul att en gång i livet sprungit 11 mil + … :) Lär inte hända igen…. :)

Summering: Glad kroppen fungerade förhållandevis bra, det går åt rätt håll! Nu några dagar efter, inga men, känner mig stark och kunde avsluta distanspasset på cykel idag riktigt bra. :).

Ett stort TACK till tävlingsledningen för denna fantastiska möjlighet att få deltaga! Ni har  verkligen lyckats göra en ”VACKER” tävling. Grym support vid varje depå med häftig pushning. Stort TACK till alla som varit med och supportat.. Peter Oom, Pappa och Birgitta, Timo (2XU), Johan Byström (lånade ut sitt hus) m.fl. Stort TACK till alla funktionärer samt de andra deltagarna. TACK till sponsorer (2XU, Viscus AB, TREK, BLIZ, SPIF, Göteborgs Naprapat- och idrottsskadeklinik) som gett mig det jag behöver och slutligen stort TACK till er som följt mig på olika sätt med era fina hejarrop och uppmuntrande meddelanden! :)

Förbereder mig inför start på revet utanför ön Nidingen.

Min support Peter Oom bjuder på lite "fika" efter ca 5000m simning :)

Full gas första dagen! :)

Andra dagen, tyvärr lite mekaniska problem denna dag..

Löpning den tredje dagen.. Tyvärr lite felnavigeringar som gjorde dagen onödigt långt...

Målgång.. äntligen den berömda "mållinjen" :)

Imorgon väntar äntligen lite löpning igen, + simning. Till helgen blir det MTB- tävling då långlopps- SM arrangeras i min hemstad Alingsås. Gäller och få lite rejält med stryk av riktiga MTB cyklister så jag blir lite hårdare inför VM på Hawaii, Xterra , i Oktober :)

Nästa helg väntar Ö-loppet med Ted Ås, blir Sköj! :)