TRIATHLON FRÅN START TILL MÅL

Med en stor sked erfarenhet och en nypa envishet så hjälper vi dig att optimera din prestation inför kommande triathlontävlingar.

Anmäl dig nu

Smart Träning

Som deltagare i vårt träningsupplägg – Triathlon erbjuder vi dig som deltagare att vara med i en grupp som jobbar mot ett gemensamt mål och det är att genomföra ett triathlonlopp. Även om du inte tänkt att tävla i triatholon så är detta en möjlighet att träna hela kroppen och hitta en rytm och teknik som ger dig fördelarna i din träning.

Vårt Smart-koncept bygger på att du som deltagare inte bara skall fokusera på den direkta träningen utan vi värnar om dig som helhet.

  1. Mental inställning
  2. Kost
  3. Träning

Mental inställning är det första steg, när du bestämt dig för att nå ditt mål, så har du kommit väldigt långt. Sedan är det viktigt att skapa delmål förslagsvis, viktmål, tidsförbättringar på kilometern eller att skapa rutinerna för träningen.

Kosten är grundstommen för framgångsrikt idrottande. Att äta och dricka rätt i alla lägen är avgörande om man vill nå sina mål. Det är lätt att missa kosten om man inte har fullförståsle att kosten är det som bygger kroppen. Som deltagare i vårt Smart-upplägg tar vi fram kostschema som passar dig och din idealvikt.

Träning. Som högpresterande samhällsmedborgare med tydliga mål så kan det vara svårt att få ihop tillräckligt med träningstid i den mån man önskar. Med smart träning avser vi att man tränar så noggrant som möjligt och rätt. 3/2 Konditionsträning och 1/3 Intervall och styrketräning i veckan för att optimal utveckling.


Fakta:

Triathlon är en uthållighetsidrott som består av tre grenar: simning, cykling och löpning. Grenarna genomförs i en följd utan avbrott och den som är först i mål efter sista grenen (oftast löpning) vinner tävlingen. Växling sker mellan sim- och cykelmomentet (T1) samt mellan cykel- och löpmomentet (T2) i det speciella växlingsområdet där triathleten på sin reserverade plats förvarar cykel, löpskor samt kläder och tillbehör för de olika momenten.

Träningssäsongen är uppdelad mellan off-season och tävlingssäsong där målet under off-season är långsiktigt bygga upp kondition, styrka och uthållighet genom övervägande uthållighetsträning och intervallträning för att ju närmare tävlingssäsongen mer lägga fokuseringen på snabbhet. Varje delmoment kan tränas var för sig eller i så kallade ”bricksessions” där man försöker vänja kroppen att växla mellan de olika momenten, främst mellan cyklingen och löpningen där benen ofta kan kännas stela och många upplever att de behöver flera kilometers löpning innan det rätta löpsteget kommer. (Wikipedia)


Enskilda tjänster:

Kostregistrering

Kostregistrerar via dokumentation, allt som stoppas i munnen under sex dygn. Feedback genom råd och tips för en förbättrad kosthållning ges via mail.

900:-

Kostkonsultation

Inledningsvis fyller du i frågeformulär för att ge oss en bild av nuvarande situation. Utifrån svar o kommentarer från detta formulär träffas vi under cirka en timme tillsammans igenom förutsättningarna för din kostplanering och dina mål.

Detta för att du ska kunna komma vidare själv, eller för att du och din ev. framtida nutritons coach skall ha ett ramverk att jobba utifrån i framtiden. Du får enklare råd och tips om vad som är viktigt JUST för DIN kosthållning. 

60 -90 minuter (600:-)

Föreläsningar

2 st olika varianter till att börja med. En med allmän o grundläggande fokus samt en med lite mer ingående på Idrottsnutrition o kost kopplat till träning. Här ser jag framför mig grupper som har lite förkunskaper o framförallt intresse för kost o träning.

* Optimera din kost för maximal prestation

  • I denna föreläsning går vi in på djupet i ämnet idrottsnutrition för att utbilda o lära oss hur vi maximerar vår träning o prestation med hjälp av rätt nutrition. Vi ger en ökad förståelse om hur viktig rätt nutrion tillsammans med vår träning faktiskt är. Vi lär oss NÄR, VARFÖR & HUR vi skall planera våra intag i samband med träning och tiden där i mellan.

* Trimma kroppen.

  • En föreläsning som syftar till att lära o utbilda dig i grundläggande kunskaper om en god kosthållning. Vi lär er om att välja rätt livsmedel, förslag o tips på hur vi planerar vår matsedel dagligen. Idag råder en djungel av kostråd o kosttips i den allt mer flödande populärlitteraturen som når oss via olika medier. Vi går igenom vad som är vad, slår hål på en del skrönor o lär ut rätt verktyg som hjälper dig på sikt o inte bara nästa vecka eller månad… En god Kosthållning är aldrig en ”diet” utan en livsstil om hur vi väljer att med respekt o omtanke ge vår kropp det den behöver.

2 h (3400:- )

Workshop (Grupper 10 – 40 st.)
  • Smakprover, praktiska gruppaktiviteter, diskussion m.m.
  • Lär dig laga rätt mat och kost på ett tidseffiktivt o praktiskt sätt.
  • Lär dig grunden i en bra kosthållning
  • Lär dig lätt verktyg för att i vardagen få ihop sund o hälsosam kosthållning som passar dig.

Känn dig välkommen att kontakta mig om du vill ha råd/hjälp med kost- och träningsupplägg genom att klicka på kontakt överst på sidan.

4-4,5 h (4900:- )


Ser fram emot att höra från dig!

Oscar Olsson